Alles van Bergeijk
Bekijk de agenda
< juli 2019 >
wk
ma
di
wo
do
vr
za
zo
27
1
2
3
4
5
6
7
28
8
9
10
11
12
13
14
29
15
16
17
18
19
20
21
30
22
23
24
25
26
27
28
31
29
30
31
 
 
 
 

Geluidsoverlast en slaapverstoring fors toegenomen volgens GGD-onderzoek

Geluidsoverlast en slaapverstoring fors toegenomen volgens GGD-onderzoek
De Kempen West Geplaatst 14 maart 2019

Veel omwonenden ondervinden hinder van Eindhoven Airport. De GGD onderzoekt periodiek hoe deze omwonenden hun leefomgeving ervaren. Onlangs is er weer zo'n onderzoek geweest, ditmaal op vraag van de heer Pieter van Geel die, in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, de proefcasus Eindhoven Airport uitvoert.

Deze proefcasus wordt in april afgesloten met een advies aan de minister over de toekomst van het vliegveld

De resultaten
De belangrijkste resultaten van het GGD-onderzoek zijn:
• 15% van de regio ervaart ernstige geluidshinder
• In het gebied van de aanvliegroutes (de 20 Ke zone) is dat zelfs 46%
• Een flinke stijging van geluids- en geurhinder t.o.v. voorgaande jaren
• Een fors groter aantal mensen heeft last van verstoring van hun slaap
• De inwoners van de regio maken zich meer en meer zorgen over gezondheidsklachten veroorzaakt door het vliegverkeer.

43% van de mensen die de vragenlijst kregen toegestuurd, heeft deze ingevuld en dat is een hoge score.

Gevolgen
Tijdens de presentatie van dit onderzoek vroeg een van de aanwezigen of de 20Ke-zone niet eens echt gemeten moet worden. Ke is een berekeningswijze waarmee de mate van geluidshinder in een bepaald gebied kan worden bepaald en de 20Ke-zone is het gebied met het meeste lawaai. Maar veel mensen buiten deze berekende zone ervaren ook flinke overlast. De daadwerkelijke 20Ke-zone zou aanzienlijk groter kunnen zijn dan nu wordt aangenomen. Als metingen dat inderdaad aantonen, dan heeft dat grote gevolgen. Omdat er binnen de 20Ke-zone geen grote nieuwbouwprojecten worden toegestaan, komt een flink aantal nieuwbouwplannen van Eindhoven, Best, Son, Veldhoven, Bergeijk, Eersel en Bladel ter discussie te staan.
Uitbreiding van het aantal vluchten op Eindhoven Airport komt dan eigenlijk neer op een regionale bouwstop en dat is zeker niet bevorderlijk voor het vestigingsklimaat in Brainport Eindhoven!

Actie!
Omdat wij ons grote zorgen maken over de gevolgen van de groei van het vliegverkeer op onze gezondheid en ons milieu hebben wij op donderdag 28 februari bij het Evoluon, voor aanvang van de bijeenkomst van de Proefcasus Eindhoven Airport een succesvolle protestactie gevoerd.
Ook u kunt in actie komen! Provinciale Staten kan, als eigenaar van 25% van de aandelen, invloed uitoefenen op de beslissingen omtrent Eindhoven Airport. Woensdag 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Wij gaan stemmen op een partij die tegen verdere groei is. U ook?

Wie zijn wij?
Omdat wij vinden dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor de overlast die Eindhoven Airport veroorzaakt zijn wij de actiegroep "Vluchten kan niet meer" gestart. Deze groep bestaat op dit moment uit vertegenwoordigers uit 3 Kempen gemeentes, maar dat aantal mag zeker groeien, ook richting de Meierij en de Peel. Komt u ook op voor de leefbaarheid in uw regio? Laat het ons weten.
U kunt ons bereiken op vluchtenkannietmeer01@gmail.com. Voor vragen, steunbetuigingen of om u aan te sluiten namens uw woonplaats.

 

Reacties op dit bericht


Zelf een reactie toevoegen

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.




« terug

Flow Sleeping Bladel
De Laat Slaapexpert | Dé beddenspeciaalzaak in de regio
Knegtmans Advocaten & Mediators Bergeijk
Allesvan Bergeijk, Luyksgestel, Riethoven Weebosch en Westerhoven voor verenigingen
De Houtwinkel Bladel
Kappers: Interline Haarmode Bladel